Jednym z najczęstszych dylematów przed jakimi stają właściciele gospodarstw rolnych jest kwestia zakupu sprzętu, w tym również ciągników rolniczych. Jest to sprzęt niezbędny niemal każdemu rolnikowi. Podstawowym dylematem jest tu stosunek ceny do jakości. Oczywiście nowe traktory są inwestycją dużo większego kalibru. Ale czy używany sprzęt nie będzie awaryjny i nie stanie się dla swojego właściciela „skarbonką”? Postarajmy się zwrócić uwagę na plusy i minusy każdego z rozwiązań.
Za traktorami i ciągnikami używanymi przede wszystkim przemawia niższa niż w wypadku modeli „salonowych” cena. Z tego też powodu częściej decydują się na ich zakup posiadacze mniejszych gospodarstw, którzy nie wykorzystują ich zbyt często lub po prostu nie posiadają wystarczającej ilości środków na nową maszynę. Ponadto zakupując nieco starszy model zyskujemy możliwość zakupu części zamiennych i napraw we własnym zakresie w razie jakichkolwiek awarii. I tu dochodzimy do drugiej strony medalu – awaryjności. Decydując się na używany ciągnik nigdy nie będziemy wiedzieć w 100% w jaki sposób był on użytkowany. Niektóre uszkodzenia lub wady mogą nie być widoczne gołym okiem bądź pojawić po pewnym czasie. Tutaj dużo zależy również od uczciwości osoby sprzedającej traktor czy ciągnik oraz tego, w jaki sposób skonstruowana będzie umowa. W większości przypadków jednak nie możemy liczyć na żadną pomoc, gdyż modele z drugiej ręki nie są objęte gwarancją.
Jeśli chodzi o ciągniki nowe to w zasadzie jedynym elementem przemawiającym przeciwko ich zakupowi jest wyższa w stosunku do modeli używanych cena. Warto jednak zwrócić uwagę za co płacimy. Przede wszystkim modele wprost od sprzedawcy będą mniej awaryjne oraz objęte gwarancją serwisową. W większości wypadków będą też maszynami nowszymi, a co za tym idzie nowocześniejszymi i bardziej ekonomicznymi. Paradoksalnie więc rzecz biorąc, kupno nowego ciągnika może pomóc nam zaoszczędzić pieniądze, nie tylko poprzez mniejszą awaryjność, ale skrócenie czasu pracy i maksymalizację jej efektów czy mniejsze zużycie paliwa.